Nyckeln till en schysst pension
Foto: SCANPIX Montage: DA

Kreditkortet ger facket provision

Flera LO-förbund erbjuder sina medlemmar att koppla ett kreditkort till det fackliga medlemskortet. Både LO och förbunden får pengar när medlemmarna handlar på kreditkortet.

     

Rabatt på hyrbil, billigare kryssning till Baltikum eller fri ekonomisk rådgivning. LO-förbundens medlemskort ger medlemmarna en mängd olika rabatter och erbjudanden.

Medlemmarna i GS, IF Metall, Handels, Elektrikerförbundet, Kommunal och snart Pappers kan dessutom välja att uppgradera sitt medlemskort till ett kreditkort med en kredit på upp till 60 000 kronor genom kortföretaget Entercard.

Genom ett nystartat samarbete, kallat LO Mervärde, förhandlar förbunden gemensamt fram erbjudanden för sina medlemmar. De förbund som ansluter sig måste också erbjuda sina medlemmar kreditkortet. Alla förmåner gäller dock även för de medlemmar som avstår från att ansöka om kreditkort.

Tidigare har Dagens Nyheter uppmärksammat att LO och förbunden får provision på inköpen som medlemmarna gör med kreditkortet. Provisionen räknas både på de avgifter som Entercard får in från butikerna och på räntekostnaden som medlemmar betalar när de utnyttjar krediten. Hälften av den så kallade ”kick-backen” går till LO och resten till respektive förbund.

– De pengarna återinvesterar vi i medlemsförmånerna, att bygga upp webben och förhandla fram nya avtal, säger Claes-Göran Enman, ombudsman på LO och ansvarig för LO Mervärde.

Vad gör ni om ni skulle få tillbaka mer pengar än hanteringen kostar?

– Då kan vi förbättra förmånerna.

Finns det möjlighet att påverka räntan?

– Det kan man också. Allt är en avvägning.

Hur har LO resonerat om det lämpliga i att erbjuda kreditkort?

– Vi vill ha ett alternativ till dyra butikslån och sms-lån. Butikslånen binder ofta upp dig på flera år. Med kreditkortet kan du själv välja hur snabbt du betalar tillbaka.

Erik Georgii, vice ordförande på fackförbundet GS, säger att förbundsstyrelsen först hade en lång debatt om det moraliska i att erbjuda ett kreditkort till sina medlemmar.

– Fördelarna övervägde nackdelarna. Vi ser en stor fördel i att kunna erbjuda medlemmarna de här förmånerna. Vi hade haft svårt att finansiera hanteringen av dem om vi inte haft avtalet med Entercard.

Transport och Byggnads har däremot beslutat att inte ansluta sig. Byggnads uppger att de inte vill riskera att medlemmar hamnar i en skuldfälla, samt anser att fackets verksamhet ska finansieras av medlemsavgifter och inte av ersättning från Entercard.

Pappers, GS och IF Metall uppger att den ”kick-back” som de får tillbaka ska användas för att täcka kostnaden för att trycka upp och skicka ut de nya medlemskorten.

– Vi har i många år funderat på att skaffa ett medlemskort som håller bättre än det mjuka kort som vi har haft och som har varit väldigt kritiserat. Vi har hittills tyckt att det har varit för dyrt att satsa på det, säger IF Metalls förbundssekreterare Monika Theodorsson.

Förhoppningen är att kostnaden för de nya medlemskorten ska täckas av pengarna från Entercard. På IF Metall har man diskuterat, men inte bestämt, vad man ska göra med ett eventuellt överskott.

– Det ska vara något som är vettigt för medlemmarna, säger Monika Theodorsson.

Erik Georgii på GS säger att om det skulle visa sig att kreditkortet medför stora problem bland medlemmar så får förbundet ta ett nytt resonemang.

Marie Edholm
me@da.se
Publicerad: 2012-04-13
© Dagens Arbete. Citera gärna, men ange källan


Kommentarer

Det finns 13 kommentarer på sidan.


Kommentera

Kommentera gärna! Vi ser helst att du skriver under med ditt namn men det går bra att använda signatur om du uppger namn och mejladress enbart för redaktionen. Fatta dig kort - max 500 tecken. Redaktionen förhandsgranskar alla kommentarer, vilket gör att det ibland kan dröja innan de publiceras. Håll dig till sakfrågan och kommentera i vänlig, civiliserad ton.




Inlagd av: Peter, 2012-04-13 10:08:34

Ja du Wanja! Ditt gamla fackförbund Kommunal skickar ut förkryssade blanketter från Kommunal om ansökan till Mastercard, Kommunal själva gör reklam hur fint det är med att köpa i tre månader och sedan betala, fullständigt mot Kommunals stadgar om att verka för medlemmarnas sociala och ekonomiska villkor. Detta är nyrika fackledares påhitt och skadar medlemmarna som går på detta. Du borde skämmas att vara ansvarig för dessa stollerier, läs på om folkets väl före storfinansen.

Inlagd av: Rolf Grundström, 2012-04-13 12:51:57

Verkar ingen bra lösning om man vill köpa något. Bättre ta ett medlemslån.
exempelvis 5 000kr på 5 år ger om jag räknat rätt ca 1 000kr i ränta (räntan är f.n. 6,4 procent)
Hanteras med stor försiktighet.

Inlagd av: Mats, 2012-04-13 13:02:33

Det börjar likna borgarpolitik. Det känns som att facket vill försätta medlemmarna i skuldfällan. Varför inte utväckla medlemslånet i stället?
Reinfeldts politik är nu i LO-borgen.

Inlagd av: Mikael Sterbäck, 2012-04-13 13:40:32

Jag håller med Rolf, behöver man låna till en ny frys, ta ett medlemslån. Det andra är att man ska hatera ett kort med stor försiktighet. Men i artikeln saknar jag det som jag gör: betalar hela köpesumman på varje faktura. Det innebär inga kostnader, men minst en månads räntefritt lån. Sedan finns det ett "von oben"-perpektiv i artikeln, arbetare kan inte hantera kort! Och facket ska sko sig? Medlemmarna är väl facket eller...
PS Jag vet att någon slags expert nämt detta i en sidoartikel.

Inlagd av: keijo, 2012-04-13 14:22:38

Vad har hänt med förhandlingskunskapen på LO?
Jag har ett Remembercard med 14,5 procents ränta, bättre än LO:s 15 procent.
Jag håller med tidigare insändare, LO skall inte syssla med detta, det är inte deras roll.
Hjälper ni medlemmarna den dag det går snett för någon?

Inlagd av: Marre, 2012-04-13 16:21:01

Helt horribelt! Fackföreningsrörelsen ska inte hålla på med detta. Vi har tillräckligt med högerpolitik i samhället. Det blir alltmer tydligt att i facket finns för många nyliberala tankar, precis som det är inom socialdemokratin.
Vi måste kämpa för en ny fackförening som är helt oberoende från partier!
Upp till kamp!

Inlagd av: Jocke Arkstrand, 2012-04-13 20:45:37

Håller med alla tidigare talare. Vart tog det gamla facket vägen, som månade om medlemmarnas hälsa och välmående?

Inlagd av: fd. bussförare, 2012-04-13 22:18:30

Hmm, hur blir det för den som har anmärkningar hos kronofogden, får den ett nej för att bli medlem i facket när det är kredit på medlemskortet?

Jaja, i värsta fall får jag väl skita i facket och bli strejkbrytare och förhandla fram min egen lön som överstiger fackens avtal med råge.

Inlagd av: Bengt Eriksson, 2012-04-14 12:28:42

Jag "hackade" på Kommunal när detta blev känt... Döm om min förvåning när jag läste deras svar.... Man kan ju tro att dom (Kommunal) har börjat som säljare åt kontokortsföretagen....
När man ställer följdfrågor, väljer Kommunal att tiga....
Det är rent vansinne av facket att göra så här....
En undran är ju om facket kommer att ta sitt ansvar och hjälpa dem som "faller dit" och fastnar ordentligt? Min gissning är att facket inte bryr sig (som vanligt)....

Inlagd av: Debattören, 2012-04-14 17:12:53

Är det en fackförening vi är medlemmar i? Eller är det en bank med urusla villkor?

Helt tydligt har vi folk inom facket som inte har något att syssla med på sin arbetstid.
Därför försöker de "förhandla" för att ge medlemmarna bra "förmåner".

Hoppas verkligen inte att samma personer ska förhandla för oss om löner eller vid andra frågor där fackets stöd kan behövas.

Coop, ICA, Ikea och en rad andra ger bättre villkor än fackets "bank".

Inlagd av: Johan Olsson, 2012-04-19 06:51:19

Men är det inte så att medlemmarna i facket ändå kan ta lån och andra krediter?
Det är naturligtvis viktigt att man inte köper det man inte har råd med, men så är det väl alltid?

Inlagd av: alias, 2012-05-03 09:57:23

De här korten ni skickat ut är bara att klippa sönder. Det gäller kommunals
Är inte Wanja Lundby-Wedin mer kreaktiv än så här. Uruselt

Inlagd av: Conny Karlsson, 2012-05-22 08:53:03

Av alla snåriga villkor som gör jämförelser svåra bör man välja de kort som ger individuell provision, vilket detta kort inte gör. Det har inte tagits med i jämförelsen (förstår varför).
Mitt Master Card SEB (Saab) ger mellan 0,5 och 5 procent på alla inköp även påplussat med kontatuttag, detta i kr som kan bonusköpas för direkt. Sedan 2004 har detta gett en intäkt på 14 100 kr och inga kostnader alls när alla fakturor betalas direkt efter 55 dagar.
Dessa behåller fackförbunden om jag skulle byta till Master Card Papperskortet.

DA-ledare

Helle Klein
Strunta i ladan, Magdalena Andersson

Den rödgröna regeringens budget har en utmärkt inriktning men är alltför försiktig. Det är dags att överge det trubbiga överskottsmålet.

Avtalsordlistan

Vaddå löneglidning?
Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med din lön att göra.

DA granskar

Det nya arbetslivet:

Frihet, tystnad och otrygghet

Inhyrningen fortsätter uppåt. I år har inhyrningen 
till industrin ökat med 33 procent jämfört med i fjol. 
Här är berättelsen om en arbetsmarknad som har blivit 
mer flexibel – och för många mer otrygg. Allt började 
med ett politiskt beslut 1993.


Så lyckades John lämna sekten

Plymouthbröderna är en sluten religiös sekt. Medlemmar driver en kritiserad friskola och kontrollerar ett industriimperium som är fientligt mot facket. Dagens Arbete har träffat John, en av få som lyckats slita sig loss från sekten. Domen blev total utfrysning. Vinsten blev ett nytt liv utan hjärntvätt.

Mer DA granskar »

Annons
Annons Annons Annons Annons Annons
Dagens Arbete Dagens Arbete105 52 Stockholm

Besök: Olof Palmes gata 13 A
Mejla oss

Tel: 08-786 03 00
Redaktionen

DA på Twitter Twitter@DagensArbete